Bekkenpijn

Pijn in en rond het bekken is makkelijk te verwarren met klachten van lage rugpijn of pijn in de heup. Toch ligt de oorzaak van deze klachten vaak ergens anders. De symptomen kunnen per patiënt verschillen. Bekkenpijn heeft de volgende symptomen:

• Pijn in de onderrug, het stuitje, de buik, aan de zijkant van het bovenbeen, in de liezen of aan het schaambeen.
  • Klachten bij langdurig zitten, omdraaien in bed, traplopen, opstaan uit een stoel en wandelen.
  • Pijn en moeite (instabiel) bij het staan op één been.
  • Ochtendstijfheid en startpijn (pijn bij het beginnen met lopen na een lange zit).
  • Pijn bij schokkende bewegingen, denk aan fietsen op een hobbelige weg of aan hardlopen.

Chronische bekkenpijn

Pijn in of rond het bekken kan zowel bij mannen als vrouwen voorkomen.  Als iemand langer pijn heeft in het bekkengebied spreken van chronische bekkenpijn. Bij chronische bekkenpijn wordt de lijst met symptomen uitgebreider:

• Vaak moeten plassen
  • Gevoel niet goed leeg te plassen
  • Gevoel van blaasontsteking terwijl er geen blaasontsteking is
  • Verstoppingen
  • Anuskramp
  • Meer moeite om tot een orgasme te komen
  • Verander gevoel tijdens het orgasme
  • Pijn tijdens het vrijen
  • Pijn rondom de geslachtsorganen

Bekkenfysiotherapie

Afhankelijk van de ernst en complexiteit van de klachten kan een multidisciplinaire aanpak nodig zijn. De bekkenfysiotherapeut leert u uw bekken en bekkenbodem weer op juiste manier gebruiken. U wordt zich bewust van wat u doet met de spieren van uw bekkenbodem.  De bekkenfysiotherapeut heeft hiervoor verschillende mogelijkheden zoals: ademhalingsoefenings- en ontspanningsoefeningen, bewustwoordings oefeningen, triggerpoint behandeling . Oefeningen met controle van hulpmiddelen als myofeedback en elektrostimulatie. In overleg met u therapeut wordt gekeken naar welke behandeling voor u het meest geschikt is.

Fysiotherapie door Kern Fysiotherapie Haren

Meer informatie over bekkenfysiotherapie?

Voor o.a. de bovengenoemde klachten en symptomen kunt u terecht bij onze bekkenfysiotherapeut in Haren, Jorien Ponsioen. Jorien heeft na haar algemene opleiding tot fysiotherapeut, de 3-jarige master bekkenfysiotherapie afgerond. Ze heeft hierdoor veel ervaring met het behandelen van bekkenklachten. Jorien werkt op maandag (ook in de avond), woensdag en donderdag. Wij streven ernaar dat u binnen een week bij haar terecht kan voor de eerste afspraak.